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dc.contributor.authorViguera Molins, María Jesús
dc.date.accessioned2017-09-26T09:08:45Z
dc.date.available2017-09-26T09:08:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issne-2530-8378
dc.identifier.issn1135-125X
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6229
dc.description.abstractWe reviewed the concept of time in Islam, marked by the establishment of a proper time, begun with the Prophet Muhammad’s flight from Mecca to Medina, which is set shortly after as year 1 of the Hegira (622 a.C.), to constitute their Era and calendar. Although this model prevailed in al-Andalus, it is necessary to bear in mind that more or less sporadic use of other Eras and calendars was practiced, namely, in other territories of the Dâr al-Islâm, for diachronic bequests, as well as for certain astronomical applications or practices (such as the solar agricultural calendar), or by non-Muslim population, or even as the result of some universalist timely eagerness. In relation to time in al-Andalus, we mention what Ibn Hazm, Averroes and Ibn ’Arabi said to end up raising some conditions of the historical record in al-Andalus: (1) its relationship with pre-Andalusi past; (2) the legitimations / non legitimations of historical memory; and (3) control of memory spaces: exclusions and silences.en_EN
dc.description.abstractRepasamos el concepto del tiempo en el islam, marcado por el establecimiento de un tiempo propio, comenzado con la emigración del profeta Muhammad desde La Meca a Medina, hecho que poco después se fijó como año 1 de la Hégira (622 d.C.), para constituir su era y su calendario, que también rigió en al-Andalus, aunque es interesante que aquí también se recurriera, con más o menos esporádico uso, a otras eras y calendarios, como también ocurrió en otros territorios de la Dâr al-Islâm, por legados diacrónicos, o para ciertas aplicaciones astronómicas, o prácticas (como el calendario solar agrícola, o por coexistir población no musulmana, o incluso por algún afán puntual universalista). En relación con el tiempo en al-Andalus, mencionamos lo que manifestaron Ibn Hazm, Averroes e Ibn ’Arabî. Terminamos planteando algunos condicionantes del registro histórico de al-Andalus: (1) su relación con el pasado preandalusí; (2) las legitimaciones / ilegitimaciones de la memoria histórica; y (3) controlar espacios de la memoria: exclusiones y silencios.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad de La Laguna. Servicio de Publicacioneses_ES
dc.relation.ispartofseriesCuadernos del CEMyR, 2016, n. 24, pp. 95-119;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es*
dc.subjecttiempoes_ES
dc.subjectregistro históricoes_ES
dc.subjectmemoriaes_ES
dc.subjectal-Andaluses_ES
dc.titleTiempo, historia, memoria en Al-Andaluses_ES
dc.title.alternativeTime, history, memory in AlAndalusen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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