• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Los organismos de gestión de destino en enoturismo: casos internacionales de éxito

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • Pasos Año 2017, Volumen 15, Número 4
Complete registry
Show full item record
Author
Fernández Alonso, Alba; Herrero Amo, Lola; Vidal, José Antonio
Date
2017
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6703
Abstract
La actividad enoturística ha evolucionado en España de forma más lenta que en otras zonas del mundo, entre otras causas por una gestión de destinos de menor éxito en su implementación. Por ello resulta esencial identificar y analizar casos de éxito enoturístico en organismos de gestión de destinos (OGDs) a nivel internacional, permitiendo formular un conjunto de recomendaciones potencialmente extrapolables a desti‑nos enoturísticos españoles. En un ejercicio de benchmarking se mapea una tríada de variables relevantes. En primer lugar, las variables culturales (“Viejo Mundo” y “Nuevo Mundo”); luego, los distintos niveles adminis‑trativos de gestión (nacional‑regional‑local); y en tercer lugar, el aspecto geográfico, con análisis de casos en tres continentes: Francia, Condado de Sonoma (California, EEUU), y Cabo Wineland (Sudáfrica). Con este acopio de datos y un análisis de la situación del enoturismo en España se formulan algunas propuestas de mejora potencialmente aplicables a la gobernanza y gestión en destinos enoturísticos españoles.
 
Wine tourism has developed in Spain at a slower rate than elsewhere, because of a less success‑ful destination management approach among other reasons. In this framework, it is relevant to identify and analyse successful wine tourism destinations worldwide, as their policy and governance practice may be inspiring even for destination management organizations and entrepreneurs in Spain. A benchmark‑ing exercise is thus carried out – taking into consideration cultural and institutional variables as well as geolocation characteristics – for case studies in France, Sonoma County (California, U.S.A.) and Cape Wineland (South Africa). A comparison of best practices there and for wine tourism (enotourism) in Spain permits to enunciate some conclusions and recommendations.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00