Utilización de la gamificación para mejorar una Unidad de trabajo en Formación Profesional Grado Medio
Fecha
2018Resumen
Nowadays, we are living in a society that is constantly changing. What it is today
maybe it is not tomorrow. Therefore, we as teachers have to adapt ourselves to the new
era.
These changes affect all the aspects of our society, including education. Education
is one of the most important fields in our environment. The methodologies that have
been used for ages are changing and new ways of teaching are emerging. These new
methods achieve that our students learn in an easier way and in a way that is connect
with their real world. One of these methodologies is the gamification. Gamification is
the practice of making activities more like games in order to make them more interesting
or enjoyable for learners like PBL (Project-Based Learning), flipped classroom, etc…
Articles form different authors and their point of views about the new different
methodologies like gamification is explained in the following project. Moreover, the
results of the students using and putting into practise this new way of teaching are also
shown.
Once the articles of different authors are already examined and studied deeply, a
proposal of an action based on previous proposals are carried on.
The increase of the students’ motivation is tried to be improved and achieved with this
learning situation. The contents of a subject can be explained not in the traditional way
and therefore, positive results can be perceived. Vivimos en una sociedad que está cambiando constantemente de un día para otro puede
variar cualquier cosa. Estos cambios nos afectan a todos en cualquier ámbito que nos
encontremos, uno de los ámbitos que más importantes es la educación. Las metodologías que
hasta ahora se utilizaban a la hora de enseñar a los estudiantesse están poniendo en entredicho
y están surgiendo nuevas metodologías que intentan que los estudiantes aprendan de una
forma más fácil y bajo los elementos que utiliza la sociedad hoy en día. Alguna de estas nuevas
metodologías es la gamificación, el trabajo basado en proyectos, el flipped classroom, etc.
En el proyecto que a continuación se lee se lleva a cabo un estudio exhaustivo de
diferentes autores que hablan de la metodología de la gamificación y como se ha implantado
esta metodología en las aulas, además de los resultados que se obtienen una vez los estudiantes
prueben este método de enseñanza. Cuando ya están estudiados los artículos de estos autores
se realiza una propuesta de intervención basada en algunas de las propuestas que se han
analizado anteriormente. Con esta unidad de trabajo se pretende aumentar la motivación
intrínseca y extrínseca del alumnado hacia los contenidos de una asignatura y además ayudar a
que los estudiantes comprendan mejor los contenidos explicados en las clases teóricas.