Aprendizaje basado en proyectos. Una propuesta desde la observación en las Prácticas del centro.
Date
2018Abstract
Nowadays , the students at school need a progress in the methodologies, more
active and participatory, in the curriculum of the subjects have been introduced the key
competences, necessary as an indispensable condition to achieve that the individuals
reach the full personal development , social and professional that fits the demands of a
globalized world.
Getting students involved in the activities is essential, because the students are
discouraged and it is recognized that they do not learn. The traditional environment at
schools focused on the knowledge of the teacher as a transmitter of content and the
student as a receiver and simple listener, following the vision of the different roles of
authoritarian teachers and students; that the content of the subject has been maintained
in the most basic support from the textbooks, up to the modern devices currently and of
course, without forgetting the way of certifying the learning on the part of the student,
based on the resolution of a written test that determines the degree of knowledge of the
student. En los tiempos que vivimos los centros formativos necesitan cambiar sus
métodos de enseñanza tradicionales por metodologías más activas y participativas para
el alumnado. En el currículum de las materias se han ido introduciendo las
competencias claves, necesarias como condición indispensable para lograr que los
individuos alcancen el pleno desarrollo personal, social y profesional ajustándose a las
demandas de un mundo globalizado. John Dewey (1859-1952), enunció “si enseñamos
a los estudiantes de hoy como enseñamos ayer, les estamos robando el mañana”. Se
debe mejorar el método de enseñanza, surgiendo la necesidad de comprobar que el
pensamiento lleva a la adquisición del conocimiento por medio de la acción.
Los docentes, en general coinciden en indicar que el alumnado se encuentra
desmotivado y reconoce que no aprende los contenidos. Por ello conseguir involucrar al
alumnado en las actividades docentes es primordial.