Los videojuegos en el tratamiento del TDAH
Fecha
2018Resumen
In the present work a global vision of Attention Deficit Disorder with or without
Hyperactivity (hereinafter, ADHD) is shown in the educational field and a research is
offered whose purpose is to integrate these students with Special Educational Needs
(hereinafter, NEE ) in the ordinary classroom. For this, we will use the New Technologies
of Information and Communication (hereinafter, ICT); specifically we will focus on
educational video games. The aforementioned research is proposed as a possible
methodological alternative to meet the needs of these students and improve their life, both
educational and personal. Several studies postulate that the teacher's knowledge is directly
related to the implementation of more appropriate methodologies to the diversity of
students that occupy our classrooms. In this work, a quantitative study has been conducted
in order to determine the degree of knowledge of ADHD by a group of teachers who teach
at three centers located in different provinces of the Autonomous Community of
Andalusia (Granada, Malaga and Cádiz ) to obtain, in this way, a referent at the
Andalusian level. In the same way it is tried to know the opinion of this profesorado on
the videojuegos. The results obtained reveal that the knowledge of the respondents is not
enough. The multiple benefits that video games offer in relation to ADHD seem to be
unknown. En el presente trabajo se muestra una visión global del Trastorno por Déficit de
Atención con o sin Hiperactividad (en adelante, TDAH) en el ámbito educativo y se
ofrece una investigación cuya finalidad es integrar a este alumnado con Necesidades
Educativas Especiales (en adelante, NEE) en el aula ordinaria. Para ello, emplearemos el
uso de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (en adelante, TIC);
concretamente nos centraremos en los videojuegos educativos. La susodicha
investigación está planteada como una posible alternativa metodológica para atender las
necesidades de estos alumnos y alumnas y mejorar su vida tanto educativa como personal.
Diversos estudios postulan que el conocimiento del docente está directamente relacionado
con la implementación de metodologías más adecuadas a la diversidad de discentes que
ocupan nuestras aulas. En este trabajo, se ha realizado un estudio cuantitativo con la
finalidad de determinar el grado de conocimiento del TDAH por parte de un grupo de
docentes que imparten docencia en tres centros ubicados en distintas provincias de la
Comunidad Autónoma de Andalucía (Granada, Málaga y Cádiz) para obtener, de este
modo un referente a nivel andaluz. Del mismo modo se pretende conocer la opinión de
este profesorado sobre los videojuegos. Los resultados obtenidos revelan que el
conocimiento de los encuestados no es el suficiente. Los múltiples beneficios que brindan
los videojuegos en relación al TDAH parecen ser desconocidos.