• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
View Item 
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
  • View Item
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
  • View Item

La labor del profesorado de Educación Artística de Secundaria ligada a la perspectiva contrahegemónica y pluricultural: artista-educador/a

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
García Hernández, Guacimara
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10988
Abstract
Breaking with the traditional model of education and contributing to raise awareness about cultural diversity, necessarily involves a self-critical review of the processes of socialization present in western culture. The figure of the artist-educator could play the role of "transforming agent" within the area of artistic education in secondary formal school. This study deepens the opinion of five teachers who are or have been active in Tenerife and other islands from the Canary Islands. The possibilities of art education to adapt a counterhegemonic perspective in practice, could change school culture through the role of the Art teacher. Starting from the autobiography of the interviewed teaching staff, the importance of this in their teaching work, as well as their opinion on the possibilities of including the critical spirit and the awareness on the cultural diversity in the area of Art education in high school.
 
Romper con el modelo tradicional de la educación y contribuir a concienciar sobre la diversidad cultural pasa, necesariamente, por una revisión autocrítica sobre los procesos de socialización presentes en la cultura dominante. La figura del artista-educador podría encarnar el papel de “agente transformador” dentro del área de educación artística de ESO. El presente estudio profundiza en la opinión de cinco docentes que están o han estado en activo en Tenerife en particular y en Canarias en general. Con ello, se barajan las posibilidades de la educación artística como rama educativa potencialmente contrahegemónica y transformadora de la realidad escolar a través del actual rol del profesor de “Educación Plástica Visual y Audiovisual”. Partiendo de la autobiografía formativa del profesorado entrevistado, se ahonda sobre la importancia de esta en su labor docente, así como sobre su opinión en torno a las posibilidades de incluir el espíritu crítico y la concienciación sobre la diversidad cultural en el área de educación artística de la ESO.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00