• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Competencia curricular en lectura en alumnado de 1º de Educación Primaria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Intervención Psicopedagógica en Contextos de Educación Formal y No Formal
Complete registry
Show full item record
Author
Camacho Marante, Virginia
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11125
Abstract
This study’s main objective is to determine if teachers are able to detect students at riskstatus in Reading learning, comparing their opinion and the student’s curricular competence. It is also, to try to analyze if there are differences in performance between students, who have learning to read based on different synthetic methods (syllabic and phonological). To do this, we selected a sample of 35 students from two primary school classrooms and their teachers. We used different instruments to get information: CUDEA to collect information about students’ performance on the part of the teachers; IPAL to know the curricular level of the students; and semi structured interviews for teachers are situated 2 in a specific teaching method. On the one hand, the results show a significant correlation between the teachers opinion and the curricular competence of the students. On the other hand, making a comparison of the students according to each method, it could be confirmed that the differences found between both are not remarkable. In this way, the need for detection and prevention in the education system is accentuated, before the possible difficulties translate into school failure.
 
El presente estudio persigue la finalidad de averiguar si el profesorado es capaz de detectar al alumnado en posible situación de riesgo en el aprendizaje de la lectura, comparando su juicio frente a la competencia curricular de los estudiantes. En un segundo plano, se intenta analizar si existen diferencias en el rendimiento entre alumnado que ha aprendido a leer a partir de métodos sintéticos diferentes (silábico y fonológico). Para ello, se seleccionó una muestra de 35 alumnas y alumnos de dos aulas de primer curso de Educación Primaria, así como a sus tutoras, y se emplearon diferentes instrumentos de recogida de información: el CUDEA para recoger información sobre el rendimiento del alumnado por parte del profesorado; el IPAL para conocer la competencia curricular en lectura; y entrevistas semiestructuradas para situar a las docentes en un método de enseñanza determinado. Por una parte, los resultados muestran una correlación significativa entre el juicio de las docentes participantes y la competencia curricular del alumnado y, por otro lado, haciendo una comparativa del alumnado en función a cada método, podría afirmarse que no se aprecian diferencias notables. De esta manera, se acentúa la necesidad de detección y prevención en el sistema educativo, antes de que las posibles dificultades se traduzcan en fracaso escolar.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00