Estudio de la creación del producto de astroturismo en la isla de La Palma desde la perspectiva de los promotores locales
Author
Gorrín León, JordiDate
2018Abstract
La Palma is an example of Astrotourism, a product that diversifies the touristic offer of this island and
the whole of the Canaries. Due to the importance of this activity, there is an increasing need to
innovate in this field, so that it continues to develop in keeping with the current needs, as well as a
vision for the future. The role of the inter-island council and an interested group of entrepreneurs in
astrotourism, have been fundamental in promoting the profile of La Palma. In this report, you will find
an analysis of the current situation of the astrotouristic product from a global perspective, featuring
qualitative techniques such as surveys or in-depth interviews. After learning about the broad training
proposal for the development of this new astrotourism product, the creation of innovative experiences
and the integral articulation of the product from the management of the night sky as a tourist resource,
is considered a fundamental pillar of the process followed in La Palma. The leadership of institutions,
the need for the development of a strategic plan for astrotourism and the involvement of local people,
are just some of the most important conclusions that have been drawn from this study La Palma es referente en Astroturismo, un producto que diversifica la oferta turística de esta isla y de
Canarias. Debido a la importancia que tiene, se hace cada vez más necesario innovar para que este
producto siga desarrollándose acorde con las necesidades actuales y con visión a futuro. El papel del
Cabildo Insular de la isla y de un grupo de emprendedores involucrados ha sido fundamental para el
buen posicionamiento de La Palma. En este documento se realiza un análisis de la situación actual del
producto astroturístico desde una visión global, utilizando para ello, técnicas cualitativas como
realización de cuestionarios y entrevistas en profundidad. Después de conocer la amplia propuesta de
formación seguida para el desarrollo de este nuevo producto de astroturismo, la creación de
innovadoras experiencias y la articulación integral del producto a partir de la gestión del cielo nocturno
como un recurso turístico, se considera un pilar fundamental del proceso seguido en La Palma el
liderazgo de las instituciones en su impulso; y la necesidad de elaboración de un plan estratégico para
el turismo de estrellas y de implicación de los agentes y población local en su consolidación como
algunas de las conclusiones más importantes que se han extraído tras el estudio realizado.