La feminización del magisterio desde 1970
Autor
Cano España, VirginiaFecha
2018Resumen
In this academic paper, a historical sweep is carried out the education that the
women have received throughout the centuries in Spain, from his beginning in the
origin of the Normal Schools up to his recognition in the labor world of teacher training
programmes, as well as the conditions to which women were submitted, and especially
the teachers of the 20th century, going through the aforementioned historical moments.
Their incorporation as teachers in this academic discipline supposed a better way of
adapting to the social world, providing them a major autonomy both personal and
economic. The aim of this academic paper is to analyse how women in the educational
field have been rising in ascending scale from 1970 until now occupying the different
teaching positions, from childhood to university, placing particular emphasis on the
primary studies of the teacher training En este trabajo se realiza un recorrido histórico por la educación que las
maestras han recibido a lo largo de los siglos en España, desde su comienzo en el origen
de las Escuelas Normales hasta su reconocimiento en el mundo laboral de la docencia
del magisterio. Así como las condiciones a las que estaban sometidas las mujeres y
sobre todo las maestras del siglo XX, pasando por los anteriores momentos históricos.
Pues su incorporación como docentes en esta rama académica supuso una mejor manera
de adaptarse al mundo social proporcionándole una mayor autonomía tanto personal
como económica. El objetivo de este trabajo es visualizar como la mujer en el ámbito
educativo ha progresado en escala ascendente desde 1970 hasta la actualidad, ocupando
los diferentes puestos de docencia, desde la infancia hasta la universidad, haciendo
especial hincapié en los estudios primarios del magisterio