• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Scratch, pensamiento matemático y pensamiento computacional

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Figueroa García, Aurora
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11556
Abstract
En los últimos años, por razones de índole económica, laboral, educativa, social y cultural, los sistemas educativos están incorporando en sus currículos oficiales conocimientos relacionados con el pensamiento computacional para la formación de las nuevas generaciones de «estudiantes digitales». Scratch es un entorno gráfico de programación concebido en el MIT para favorecer el pensamiento computacional, especialmente entre los niños de 8 a 16 años. El objetivo de este trabajo de innovación es proponer Scratch como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en la Enseñanza Secundaria. Tras realizar una revisión bibliográfica sobre la necesidad de promover el pensamiento computacional entre nuestros estudiantes y sobre las ventajas de la utilización de Scratch en el aula a tal fin, desarrollamos una propuesta didáctica consistente en diez actividades programadas con este lenguaje y contextualizadas para distintos cursos y bloques de aprendizaje de la materia de matemáticas en ESO y Bachillerato. Con ello se pretende facilitar e impulsar la impartición de clases en las que, mediante la gamificación y las TIC, se trabaje el pensamiento computacional a la vez que los contenidos curriculares de matemáticas.
 
In recent years, for reasons of economic, labor, educational, social and cultural nature, educational systems are incorporating into their official curricula new knowledge related to computational thinking for the formation of the new generations of «digital students». Scratch is a graphic programming environment conceived at MIT to favor computational thinking, especially among children aged 8 to 16. The aim of this innovation project is to propose Scratch as a didactic resource for the teaching and learning of mathematics in Secondary Education. After conducting a literature review on the need to promote computational thinking among our students and on the advantages of using Scratch in the classroom with this purpose, we develope a didactic proposal consisting of ten activities programmed with this language and contextualized for different courses and mathematics learning blocks in ESO and Bachillerato. This is expected to facilitate and promote the delivery of classes where gamification and ICT are used to stimulate computational thinking at the same time that mathematics are learnt.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00