Towards Teacher and Learner Autonomy: Exploring a Pedagogy of Experience in Teacher Education
Autor
Vieira, FláviaFecha
2010Resumen
The same as teachers, teacher educators must go beyond the technician role and become
the authors of their own thoughts and actions through developing a scholarship of teacher
education: inquiring into, narrating and disseminating their own practice. This paper results from this kind of scholarship. It presents and illustrates an approach to in-service
teacher development that takes professional experience as the basis for promoting teacher
and learner autonomy, with a focus on how it enhances a critical view of (language) education and the ability to centre teaching on learning. Al igual que los profesores, los formadores deben ir más allá de un rol técnico y convertirse
en autores de sus propias ideas e iniciativas profundizando en la pedagogía de la formación:
investigando, escribiendo y divulgando su propia práctica. Este artículo es consecuencia de
ese tipo de indagación. Presenta e ilustra un enfoque sobre la formación continua de profesores basándose en la experiencia profesional con el fin impulsar la autonomía de profesor
y alumno. También se centra en cómo dicho enfoque desarrolla una visión crítica de la
educación (dentro del campo de las lenguas) y la aptitud de concentrar la enseñanza en el
aprendizaje.