Metacognitive Strategies Based Instruction to Support Learner Autonomy in Language Learning
Author
García Magaldi, LucíaDate
2010Abstract
This paper will discuss the nature of learner autonomy and its positive influence on learning outcomes. The first part presents an account of language learning theories and their
corresponding effects on curriculum design and teaching methods with special reference to
metacognition and learner autonomy. The key elements leading to metacognition, selfawarenes, and meta-self-awareness will be analysed. The pedagogical application by means
of the use of metacognitive learning strategies and metacognitive strategies based instruction in order to foster autonomous learning in schools will be proposed, and a specific
model for metacognitive strategies based instruction to promote learner autonomy in classrooms will be presented. Este artículo versa sobre la naturaleza del aprendizaje autónomo y sus efectos positivos
sobre el proceso de aprendizaje. La primera parte presenta una revisión de las teorías sobre
el aprendizaje de lenguas y sus efectos sobre los diseños curriculares y métodos didácticos
que manifiestan la importancia de la metacognición y el aprendizaje autónomo. Los elementos principales que conducen a la metacognición, autoconsciencia y meta autoconsciencia, se analizarán. Se propone una aplicación pedagógica mediante el uso de las estrategias metacognitivas y la enseñanza basada en las estrategias metacognitivas de aprendizaje
para desarrollar el aprendizaje autónomo en clase, y se presentará un modelo concreto para
desarrollar la enseñanza basada en las estrategias metacognitivas de aprendizaje para promover el aprendizaje autónomo.