La educación emocional como mejora al fracaso y abandono escolar
Author
Fumero Molina, Joel AdriánDate
2019Abstract
This report is about a professionalization project for the improvement of a real
problem. The identification has been carried out in primary schools located in marginal
neighbourhoods, analysing behaviours and emotional responses to various activities
carried out by professionals for children in the third cycle of primary education. This
proposal consists of an intervention through workshops aimed at the three most important
agents in the education system: students, parents and teachers. After a search and
bibliographic reading we have been able to identify that one of the factors that causes
failure at the time of working the emotional education with the students and their family
is the lack of continuity, for that reason a routine of follow-up of results is proposed once
made the different workshops to the students and their family and the workshops of
formation and exposition of results to the teachers. As a final objective, it is intended to
decrease the rate of school dropout and failure in high school due to poor resolution of
conflicts in the home. Este informe trata de un proyecto profesionalizador para la mejora de un problema
real. La identificación se ha realizado en centros escolares de educación primaria situados
en barrios marginales, analizando conductas y respuestas emocionales a diversas
actividades realizadas por profesionales a los niños del tercer ciclo de educación primaria.
Esta propuesta consiste en una intervención mediante talleres dirigidos a los tres agentes
más importantes del sistema educativo; alumnado, padres y madres y profesorado.
Después de una búsqueda y lectura bibliográfica hemos podido identificar que uno de los
factores que causa fracaso a la hora de trabajar la educación emocional con el alumnado
y su familia es la falta de continuidad, por eso se propone una rutina de seguimiento de
resultados una vez realizado los distintos talleres al alumnado y su familia y los talleres
de formación y exposición de resultados al profesorado. Como objetivo final, se pretende
disminuir la taza de abandono y fracaso escolar en el instituto debido a la mala resolución
de conflictos en el hogar.