Ciencia a través de la Lucha Canaria
Fecha
2019Resumen
The Canarian Wrestling has long been the autochthonous sport par excellence in the Canary
Islands. However, today is not receiving the promotion it deserves as a sign of Canarian identity,
much less as part of our cultural heritage. It is true that the corresponding entities have been
responsible for protecting and maintaining it, since it was declared a Cultural Interest Site (BIC)
some time ago. But they have not achieved a methodology or educational practices that include
Canarian wrestling in the Primary Education Classrooms in an autonomous way to promote it
among the youngest. On the contrary, the Canarian Struggle has been "marginalized" in the
educational context to the days before May 30, Canary Islands Day, or in a timely manner in
the subject of Physical Education.
From this socio-educational and cultural context in which the Canary Islands are submerged,
the need arises to design an efficient didactic proposal that includes Canarian wrestling in the
primary classrooms in an "autonomous" way. From this reality this project is born: Science
through Canarian wrestling, a didactic proposal for the subject of Nature Sciences, which will
deal with content related to the topic of energy. In this sense it is very important to highlight
that the range of possibilities that The Canary Wrestling offers us is immense, and that although
in this case we have opted for the subject of Sciences it could have been any other subject such
as Mathematics, First Foreign Language, etc. La Lucha Canaria ha sido durante mucho tiempo el deporte autóctono por
excelencia en Canarias. No obstante, a día de hoy no está recibiendo la promoción que merece
ni como seña de identidad canaria, ni mucho menos como parte de nuestro patrimonio cultural.
Es cierto que las entidades correspondientes se han encargado de protegerlo y mantenerlo, pues
se declaró Bien de Interés Cultural (BIC) hace ya algún tiempo. Pero las mismas no han
conseguido una metodología ni unas prácticas educativas que incluyan a La Lucha Canaria en
las Aulas de Educación Primaria de manera autónoma para fomentarla entre los canarios más
jóvenes. Todo lo contrario, la Lucha Canaria ha quedado “marginada” en el contexto educativo
a los días previos al 30 de mayo, Día de Canarias, o de manera puntual en la asignatura de
Educación Física.
De este contexto socioeducativo y cultural en el que se encuentra sumergido Canarias,
nace la necesidad de diseñar una propuesta didáctica eficiente que incluya a La Lucha Canaria
en las aulas de primaria de manera “autónoma”. De esta realidad nace este proyecto: Ciencias
a través de La Lucha Canaria, una propuesta didáctica para la asignatura de Ciencias de la
Naturaleza, en la que se tratarán contenidos relativos al tema de la energía. En este sentido es
muy importante resaltar que el abanico de posibilidades que nos oferta La Lucha Canaria es
inmenso, y que a pesar de que en este caso hemos apostado por la asignatura de Ciencias podría
haber sido cualquier otra asignatura como matemáticas, Primera Lengua extranjera, etc.