BTA’s Cool Britannia: British national identity in the new Millennium
Autor
Prieto Arranz, José IgorFecha
2006Resumen
This work provides an insight into the image of Britain resulting from the discourse of British
tourist promotion as reflected in materials published by the British Tourist Authority, now officially
renamed VisitBritain. Our analysis will lead us to state that a new image of the country –Cool Britanniahas
been increasingly featured in BTA materials since the late 1990s, coinciding with the New Labour
period in office. It will be argued that this truly postmodern image, currently fighting to become hegemonic,
can be analysed in terms of national identity, thus leaving behind the traditional concept of heritage
at least because Britannia can no longer recognise herself in a deceased body which is being artificially
preserved. Este trabajo profundiza en la imagen de Gran Bretaña resultante del discurso de la promoción
turística británica reflejado en los materiales publicados por la British Tourist Authority, ahora llamada
VisitBritain. Nuestro análisis nos llevará a afirmar que una nueva imagen del país –Cool Britannia (la
Gran Bretaña guay) ha visto acrecentada su presencia desde finales de la década de los 90, coincidiendo
con la victoria laborista. Se argumentará que esta imagen postmoderna, que ahora lucha por hacerse
hegemónica, se puede analizar en términos de identidad nacional, dejando así atrás el concepto tradicional
de patrimonio, en parte porque Britannia ya no se reconoce a sí misma en un cuerpo difunto que está
siendo conservado artificialmente.