The Development of Intercultural Competence in English Philology Students: A Desirable Aim? An Attainable Goal?
Fecha
2005Resumen
Intercultural communication and intercultural competence do not constitute an explicit
component in the teacher training programmes of either prospective primary or secondary
school EFL teachers in many Spanish universities. However, lecturers and professors at
university agree on the development of intercultural competence as one of the most rel-
evant skills and competence in English Philology students. This paper aims at showing
that, in the absence of specific courses on the matter, prospective EFL teachers’ develop-
ment of intercultural competence may be uneven and dependent on personal factors. Stu-
dents’ current intercultural skills are here analysed at one university in Andalusia on the
basis of their performance in class, in particular, in two activities carried out in an ELT
methodology course which required a high degree of intercultural competence for their
correct implementation. En España, la comunicación y la competencia intercultural no siempre son un componente
específico dentro de los programas dedicados a la preparación de futuros profesores de
inglés como lengua extranjera. No obstante, los profesores universitarios consideran que el
desarrollo de la competencia intercultural es hoy en día una de las destrezas y competencias
más relevantes para los alumnos de Filología Inglesa. En este artículo se aborda el tema de
que, a falta de cursos específicos en la materia, el desarrollo de la competencia intercultural
en los futuros profesores de inglés puede ser desigual y dependiente de factores personales.
Se analizan las habilidades interculturales de los futuros licenciados en Filología Inglesa de
una universidad andaluza sobre la base de su actuación en clase, en concreto, a lo largo de
dos actividades desarrolladas en un curso de metodología que requieren una buena dosis de
competencia intercultural para su puesta en práctica.