Emociones en Gimnasia Artística según dominios de acción en clases de Educación Física
Autor
Izquierdo Castro, AzaelFecha
2020Resumen
Body Expression in Physical Education is an emotion-generating tool that is undervalued
in Education. Specifically, the Artistic Gymnastics discipline is not usually worked on in
an educational context, but mainly in the sports aspect.
The objectives that we propose are: 1) Design a learning situation to develop emotions in
Artistic Gymnastics sessions, 2) Study and classify the degree of development and
appearance of emotions in Artistyc Gymnastics practices, differentiating between
individual and cooperatives activities, and 3) Analyze the degree of motivation and
interest of the students according to this type of task. In order to do so, the Games and
Emotion Scale questionnaire validated by Lavega, March and Filella (2013) will be posed
after completing each of the activities. 20 semi-structured interviews will be conducted
to analyze the emotions that have arisen, the motivation and opinions about the session.
In addition, the PMCSQ-2 questionnaire by Newton, Duda and Yin (2000) will be carried
out, which will allow us to know the motivational climate of the sessions and relate it to
the previous instruments. All these instruments allow us to identify the emerged emotions
and their intensity, in addition to motivational characteristics, depending on whether the
activities are carried out individually or cooperatively La Expresión Corporal en Educación Física es una herramienta generadora de emociones
poco valorada en Educación. Concretamente, la disciplina de Gimnasia Artística no suele
trabajarse de manera educativa, sino que fundamentalmente en el aspecto deportivo.
Los objetivos que nos planteamos son: 1) Diseñar una situación de aprendizaje para
desarrollar las emociones en sesiones de Gimnasia Artística, 2) Estudiar y clasificar el
grado de desarrollo y aparición de las emociones dentro de las prácticas de Gimnasia
Artística, diferenciando en tareas individuales y cooperativas, 3) Analizar el grado de
motivación e interés del alumnado según este tipo de tareas. Para ello, se planteará el
cuestionario Games and Emotion Scale validado por Lavega, March y Filella (2013) tras
acabar cada una de las tareas. Se realizarán 20 entrevistas semiestructuradas para analizar
las emociones surgidas, la motivación y opiniones sobre la sesión. Además, se llevará a
cabo el cuestionario PMCSQ-2 de Newton, Duda y Yin (2000), que nos permitirá conocer
el clima motivacional de las sesiones y relacionarlo con los instrumentos anteriores.
Todos estos instrumentos nos permiten identificar las emociones surgidas y la intensidad
con la que lo hacen, además de las características motivacionales, dependiendo si las
tareas se realizan de manera individual o cooperativa