• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Aplicación de la enseñanza on-line en los oficios de arte. El caso del calado del valle de la Orotava.

View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Uso y Gestión del Patrimonio Cultural
Complete registry
Show full item record
Author
Luis Araque, Ana Margarita de
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22944
Abstract
El calado en Canarias ha sido uno de los oficios de arte de mayor producción y proyección internacional. Sin embargo, por primera vez en el Valle de La Orotava el revelo generacional del calado está en crisis. En la actualidad, muy pocos estudios han sido capaces de afrontar este tema desde una perspectiva social. Por ello este trabajo surge desde la identificación de los rasgos que definen este bien de interés cultural inmaterial y poniendo énfasis en la importancia del colectivo portador. La metodología empleada ha conjugado el estudio de campo cualitativa contrastado con la consulta de fuentes bibliográficas. A partir de esta identificación se ha analizado y desglosado los elementos que causan la crisis actual. De esto se deduce que las amenazas más urgentes que ponen en peligro la continuidad en el tiempo de este patrimonio vivo son el envejecimiento del colectivo y la falta de documentación de los conocimientos heredados durante años. Estas amenazas persisten debido a la falta de adaptación de los métodos de enseñanza tradicionales fundamentados en la observación y el mimetismo. Por ello se ha propuesto la elaboración de un curso online de calado. Un método de enseñanza adaptado a los tiempos y valores de la sociedad actual, donde además exista cierta documentación que permita a generaciones futuras acceder a estos conocimientos.
 
In the Canary Islands the “calado” has been one of the art trades with the greatest production and international projection. However, for the first time in El Valle de La Orotava Valley, the generational shift has become critical. Very few studies have addressed this issue from a social perspective. This work lies on the identification of the characteristics that define this intangible cultural asset focusing on the importance of the artisans groups possessing the knowledge. The methodology combines qualitative field study with bibliographic sources reviewing. The factors causing the current crisis are analyzed and broken-down concluding that the most urgent threats endangering the continuity over time of this living heritage are the aging and the lack documentation of the knowledge inherited throughout the years. These threats persist due to the lack of adaptation of traditional teaching methods based on observation and mimicry. For this reason, the development of an online course is proposed; a teaching method adapted to the values of current society which ensures a certain degree of documentation that allows future generations to access this knowledge.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00