• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Desigualdad de oportunidades educativas: Análisis comparado entre México y España.

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Estudios Pedagógicos Avanzados
Complete registry
Show full item record
Author
Álvarez Criado, Lorena
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23262
Abstract
Existen multitud de países que se encuentran en vía de desarrollo, y estos presentan grandes diferencias con respecto a España. El derecho de tener acceso a una educación de calidad es uno de los principales objetivos incluidos en la Agenda Mundial de Educación del año 2030, como el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Este objetivo tiene el propósito de que se pueda garantizar el derecho de la educación para el logro de un desarrollo sostenible. En los países con niveles económicos más bajos uno de los primeros ámbitos que se ven afectados es el de la educación. La escasa disponibilidad de recursos educativas para poder ofrecer una educación igualitaria y de calidad ocasiona que se produzca la desigualdad de oportunidades educativas. En el presente trabajo se lleva a cabo un análisis comparativo de estas desigualdades entre México y España, teniendo en cuenta diferentes indicadores de ambos países para realizar posteriormente un análisis lo más exhaustivo posible de las semejanzas y diferencias detectadas entre ellos y la elaboración de la correspondiente prospectiva educativa.
 
Here are many countries that are developing, and these present great differences with respect to Spain. The right to have access to quality education is one of the main objectives included in the World Education Agenda for 2030, as Sustainable Development Goal 4. This objective aims to ensure the right to education for the achievement of sustainable development. In countries with lower economic levels, one of the first areas affected is education. The limited availability of educational resources to provide equal and quality education results in unequal educational opportunities. In this paper, a comparative analysis of these inequalities between Mexico and Spain is carried out, taking into account different indicators in both countries in order to subsequently carry out the most exhaustive analysis possible of the similarities and differences detected between them and the development of the corresponding educational prospective.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00