• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La educación artística en el aula: escenarios para la inclusión

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Herrera Pérez, Nelson
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23304
Abstract
La atención a la diversidad y la inclusión son entendidas como las características principales de nuestro sistema educativo actual. Los centros educativos, han impulsado la innovación en la educación al ser preciso adaptar el método de enseñanza a los distintos ritmos de aprendizaje y la diversidad funcional del alumnado. Esto ha posibilitado que el alumnado con NEE (Necesidades Educativas Especiales) pueda superar las barreras del aprendizaje tradicional, gracias a un apoyo específico reconocido en el marco legal que regula la educación en nuestro país, adaptándose para ello los contenidos y el currículo académico a sus necesidades especiales. Sin lugar a duda, las TICs han supuesto un cambio revolucionario, convirtiéndose en uno de los principales apoyos de estas nuevas metodologías educativas, favoreciendo su accesibilidad a todo el alumnado, independientemente de los distintos grados y capacidades personales de orden físico, psíquico, cognitivo o sensorial. La educación artística, también ha sufrido una revisión de los modelos de aprendizaje, experimentándose con novedosas experiencias apoyadas en las innovaciones tecnológicas. A su vez, los museos se han ido adaptando a modelos más inclusivos, facilitando la accesibilidad a su colección y diseñando programas para el público con diversidad funcional. Todas estas medidas han ido transformando nuestra manera de acercarnos al arte.
 
Attention to diversity and inclusion are understood as the main characteristics that define our current educational system. The education centers have promoted innovation in education by adapting the teaching method to the different paces of student learning and the functional diversity of students. This has enabled students with SEN (Special Educational Needs) to overcome the obstacles of traditional learning, thanks to specific support recognized in the legal framework that regulates education in our country. The content and the academic curriculum has been adapted to their special needs. 4 ICT tools have brought about a revolutionary change, becoming a fundamental support for these new educational methodologies, facilitating their accessibility to all students, regardless of the different degrees and personal capacities of a physical, psychological, cognitive or sensory nature. Art education has also gone through a review of learning models after the experimentation of novel experiences supported by technological innovations. Likewise, museums have been adapting to more inclusive models, facilitating accessibility to their collection and designing programs for the public with functional diversity. All these measures have been transforming our way of approaching art.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00