Violence and Silence: Ken McMullen’s Partition and Gurinder Chadha’s Viceroy’s House
Autor
Ain, SandipFecha
2021Resumen
The literary and cinematic representation of violence has always been problematic and has
involved ethical imperatives and rational understanding of an event that often defies logical
understanding. In this paper, I propose to deal with two films that directly engage with the
political negotiations that took place concerning the Partition of India and the cartographic
violence that ensued: Ken McMullen’s Partition (2007) and Gurinder Chadha’s Viceroy’s
House (2017). The work compares the representations of the Partition in these two films
to investigate whether the reparative or sentential aspect of cinema heal our memories or
compromise with the truth to connect with the audience. La representación literaria y cinematográfica de la violencia siempre ha sido problemática y
ha implicado mandatos éticos y racionales sobre un evento histórico que muchas veces escapa
a los límites del entendimiento humano. Este artículo estudia dos películas que analizan las
negociaciones políticas que tuvieron lugar en la Partición de India y la violencia cartográfica
que siguió: Partition (2007), de Ken McMullen, y El último Virrey de India, Viceroy’s House
(2017), de Gurinder Chadha. El trabajo compara las representaciones en los dos films para
investigar si son reparadoras en cuanto a que sanan recuerdos o si oscurantizan la realidad
de los eventos históricos para conectar con la audiencia.