A Qualitative Study of Spanish University Foreign Language Students’ Motivation: Interest in Foreign Affairs, Language Learning Orientation, and Responses to Authentic Input
Autor
Lahuerta, Ana CristinaFecha
2004Resumen
Este estudio presenta los resultados de una investigación llevada a cabo mediante una encuesta
con estudiantes universitarios de inglés como lengua extranjera. El objetivo de este estudio
era identificar una serie de creencias o factores de esa población asociados con: (a) motivación,
(b) interés en cuestiones extranjeras, (c) orientación en el aprendizaje de la lengua, y (d)
disposición hacia los materiales orales y escritos auténticos. Para este estudio reclutamos un
grupo de 168 estudiantes españoles de inglés como lengua extranjera, todos ellos estudiantes
de primer curso de inglés para Químicas en la Facultad de Químicas de la Universidad de
Oviedo. El análisis muestra que los estudiantes tienden a mostrar una fuerte motivación para
aprender la lengua meta. En ellos coexisten una orientación integradora con un deseo de
aprender la lengua meta para obtener algún objetivo práctico. Además, los estudiantes tienden
a mostrar una respuesta positiva hacia el input oral y escrito, deseo de enfrentarse a input
auténtico y tienden a usar estrategias globales en vez de estrategias de descodificación. The present study reports the main findings of a survey-based research conducted on Spanish
university foreign language students. The goal was to identify a reliable set of learner
beliefs (or factors) for that population associated with: (a) motivation, (b) interest in foreign
affairs, (c) language learning orientation and (d) disposition to authentic oral and
written materials. For this study we recruited a group of 168 Spanish students of English as
a foreign language all students of the first year of English for Chemistry at the Faculty of
Chemistry of the Universidad de Oviedo. The qualitative analysis reveals that students tend
to have a strong motivation to learn the target language. They show an integrative orientation
that coexists with a desire to learn the L2 to achieve some practical goal. Moreover,
students tend to show a positive response to oral and written input, willingness to confront
authentic input and they tend to use global strategies instead of decoding strategies.