(Kid) Gloves On or Off? Academic Conflict in Research Articles Across the Disciplines
Date
2002Abstract
El estudio interdisciplinar que se presenta en este artículo continúa en la línea de recientes
investigaciones del conflicto académico. Examinamos artículos de investigación de seis disciplinas
distintas. De los datos obtenidos, desarrollamos una taxonomía de las estrategias
retóricas que emplean los autores en estos campos para expresar el conflicto académico,
incluyendo el concepto de mediación del “redactor” en la expresión de la crítica. La aplicación
de esta taxonomía mostró que disciplinas con contactos fuera de la comunidad académica
normalmente evitaban o mitigaban la crítica, pero por otro lado no se pudo establecer
ninguna otra correlación. Sugerimos que sucesivas investigaciones deberían aplicar un enfoque
más cualitativo y tener más en cuenta la recepción. The interdisciplinary study of academic conflict (AC) presented in this paper expands on a
growing body of research. We examined research articles from six distinct disciplines. From
the data obtained, we developed a taxonomy of the rhetorical strategies used by the writers
in these fields, expanding on earlier work by introducing the concept of writer mediation.
The application of this taxonomy to the disciplines showed that those with extra-mural ties
were more likely to avoid or mitigate AC, but few other correlations were discernible. It is
suggested that future research on AC should take a qualitative approach and that more
attention should be paid to reception.