Meninas.comp: Computing for Girls in Elementary School in Brazil
Date
2022Abstract
The Computing field has a gender diversity gap, with female participation much lower
when compared to men. In this context, several activities have been developed to include
more women in the field of Computing, and the Meninas.comp project has been working
to introduce Computing to girls in elementary schools in Brasilia, the capital of Brazil. This
article has two objectives: i) to present the activities of the Meninas.comp project for girls
in elementary schools; ii) to present a mapping of the literature on computational activities
with a focus on girls in elementary schools in Brazil. The systematic literature mapping
found publications reporting a large variety of activities, such as unplugged computing, game
development, card games, programming classes, competitions, lectures, and workshops.
From the Meninas.comp project, this article highlights a smart garden developed by female
elementary school students. El campo de la informática tiene una brecha de diversidad de género, con una participación
femenina mucho menor en comparación con los hombres. Al respecto, se han desarrollado
varias actividades para incluir a más mujeres en el campo de la Computación. El proyecto
Meninas.comp ha trabajado en Informática para niñas de escuelas primarias en Brasilia,
capital de Brasil. En este contexto, este artículo tiene dos objetivos: i) presentar las actividades
del proyecto Meninas.comp en escuelas primarias de niñas; ii) presentar un mapeo de la
literatura sobre actividades computacionales con enfoque en niñas de escuelas primarias en
Brasil. El mapeo sistemático de literatura encontró publicaciones que informan una gran
variedad de actividades, como computación desconectada, desarrollo de juegos, juegos de
cartas, clases de programación, concursos, conferencias y talleres. Del proyecto Meninas.
comp, este artículo destaca un jardín inteligente desarrollado por alumnas de primaria.