Critical comparative curriculum research beyond globalized neoliberal policy
Author
Uljens, MichaelDate
2022Abstract
Transnational issues have challenged traditional ideas of citizenship and identity formation
in democratic societies for the past 30 years. This includes cultural nationalism, populism,
economic protectionism, social media identity construction, performative behavior, religious
fundamentalism, mistrust in democratic political participation, and a decrease in respect
for knowledge institutions and established media. The rise of new social media and the
neoliberal market-state ideology have contributed to these trends. Non-Affirmative Education Theory (NAT) can address these challenges by providing a framework for analyzing
educational aims, contents, methods, and governance, and can serve as a starting point for
comparative curriculum research. Problemas transnacionales, como el nacionalismo cultural, el populismo, el proteccionismo
económico, la construcción de la identidad en las redes sociales, el comportamiento performativo, el fundamentalismo religioso, la desconfianza en la participación política democrática
y una disminución del respeto por las instituciones generadoras de conocimiento los medios
de comunicación tradicionales, han puesto en tela de juicio las ideas tradicionales de ciudadanía y de formación de la identidad en las sociedades democráticas en los últimos 30 años.
El auge de los nuevos medios de comunicación social y la ideología neoliberal dominante
en los estados capitalistas han contribuido a estas tendencias. La Teoría de la Educación No
Afirmativa (NAT) permite abordar estos retos ofreciendo un marco reflexivo desde el que
analizar los objetivos, los contenidos, los métodos y la gobernanza de la educación, y puede
servir como punto de partida para la investigación curricular comparada.