The role of perceived restorative capacity and crowding on satisfaction: a study in different tourist spaces
Date
2021Abstract
The objective of this study is to analyse the effect of perceived
crowding and perceived restorative capacity on tourist satisfaction
in different tourist environments. After visiting three tourist
spaces, 1,958 tourists were surveyed. Three scales were used: (1)
perceived restorative capacity of tourist environments; (2) perceived crowding; and (3) satisfaction, enjoyment and intention to
recommend. The results showed that the perception of restorative
capacity is intensely related to satisfaction measurements. In all
three tourist spaces, satisfaction decreases as perceived restorative
capacity drops. Likewise, the perception of crowding shows an
inverse relationship with satisfaction; tourists who had a strong
sense of being disturbed over the number of people at the site
had lower levels of satisfaction, enjoyment and intention to
recommend. The results show the important role played by perceived restorative capacity and the perception of crowding on
tourist satisfaction and the need to explore the role of psychoenvironmental variables on satisfaction by incorporating the
unique features of the place visited. El objetivo de esta investigación es analizar el efecto del hacinamiento percibido y la capacidad restauradora percibida sobre la
satisfacción turística en entornos turísticos diferentes. Tras la visita
a tres espacios turísticos se encuestó a 1,958 turistas. Se utilizaron
tres escalas: (1) capacidad restauradora percibida para entornos
turísticos, (2) hacinamiento percibido, y (3) satisfacción, deleite
e intención de recomendar. Los resultados indicaron que la
percepción de capacidad restauradora tiene una relación muy
intensa con las medidas de satisfacción. En los tres espacios
turísticos la satisfacción decrece al disminuir la capacidad restauradora percibida. Asimismo, la percepción de hacinamiento tiene
una relación inversa con satisfacción; aquellos turistas que
tuvieron una alta sensación de molestia por el número de personas en el lugar vieron reducidos sus niveles de satisfacción, deleite e intención de recomendar. Los resultados muestran el importante
papel de la capacidad restauradora percibida y la percepción de
hacinamiento sobre la satisfacción turística, y la necesidad de
explorar el papel de variables psicoambientales sobre la
satisfacción incorporando las características diferenciales del
lugar visitado.