Balance Between Tourism and Environment: Measuring Tourists' Implicit and Explicit Attitudes Toward Visual Conservation Messages. The Genuine Article.
Date
2024Abstract
Visual messages are widely used to positively influence in conservation attitudes of visitors in
tourist destinations, these are usually persuasive or prohibitive. According to the literature, attitudes are
classified as explicit (conscious) or implicit (beyond conscious control) and there may be differences between
them towards the same attitude object. This paper aim to presents the analysis of said attitudes towards
prohibitive and persuasive visual messages focused on the correct disposal of garbage in a tourist attraction.
A structured questionnaire was used for explicit measurement and the Implicit Association Test for implicit
measurement, these were applied in two sun and beach destinations in the Mexican Caribbean. After the
tests carried out, it is established that both messages (persuasive and prohibitive) are effective at an explicit
level; however, at an implicit level, the persuasive message produces more favorable attitudes, thus is a
better opportunity to positively influence conservationist attitudes. Los mensajes visuales son ampliamente utilizados para influir positivamente en las actitudes
conservacionistas de los visitantes en destinos turísticos, estos suelen ser persuasivos o prohibitivos. Según la
literatura las actitudes se clasifican en explícitas (conscientes) o implícitas (fuera del control consciente) y pueden
existir diferencias entre ellas hacia un mismo objeto actitudinal. Este artículo tiene como objetivo presentar el
análisis de dichas actitudes hacia mensajes visuales prohibitivos y persuasivos enfocados a la correcta disposición
de la basura en un atractivo turístico. Se utilizó un cuestionario estructurado para medición explícita y el Test
de Asociación Implícita para medición implícita, estos se aplicaron en dos destinos de sol y playa del Caribe
mexicano. Tras las pruebas realizadas se establece que ambos mensajes (persuasivo y prohibitivo) son efectivos a
nivel explícito; sin embargo, a nivel implícito, el mensaje persuasivo produce actitudes más favorables, por lo que
es una mejor oportunidad para influir positivamente en las actitudes conservacionistas.