• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Reformas educativas globales: privatización, biopolítica, tecnologías de control y performatividad

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • Témpora Año 2014, n. 17
Complete registry
Show full item record
Author
Luengo Navas, Julián; Saura Casanova, Geo
Date
2014
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/4735
Abstract
En este texto, los autores analizan algunas de las características de las reformas educativas globales que están desarrollándose con celeridad por la mayoría de países. Es una analítica sobre las promulgaciones educativas que se sostienen bajo planteamientos propios de la globalización neoliberal. Se focaliza la atención en las principales políticas educativas que están ejecutándose a nivel internacional y en algunas iniciativas reformistas del panorama español que asumen los dictámenes de las agendas educativas globales. El texto está compuesto por el análisis de cinco rasgos propios de este proceso reformista: la implementación de distintos mecanismos de privatización en la educación, la extensión del régimen de la biopolítica, el rol que ocupa la OCDE como órgano de poder político en la gobernanza educativa, la puesta en marcha de diversas tecnologías de control docente y la legitimación del dispositivo político de la performatividad.
 
In this paper, the authors discuss some characteristics of global education reforms which are developing by most countries rapidly. It is an analytical approach to the educational enactments that are held under its own programs of neoliberal globalization. It focuses attention on key educational policies that are implementing internationally and some Spanish reform initiatives that assume the opinions of the global educational agendas. The text consists of the analysis of five traits of this reform process: the implementation of different mechanisms of privatisation in education; the extension of the biopolitics regime; the role occupied by the OECD as an organ of political power in educational governance; the implementation of various teacher control technologies; and the legitimacy of the political device of performativity.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00