El relato hispanoamericano de vanguardia como herramienta didáctica
Date
2018Abstract
The following Final Master´s Thesis attemps to analyze and reveal the didactic
possibilities of the Hispanic American avant-garde tale. Thus, this study is articulated
from two separate vertexes that converge. On the one hand, we will study the avantgarde phenomenon in Latin America and the main features that characterize the
narrations of this movement. Indeed, although we are going to deal with a series of ludic
and experimental narrations, this study needs to make a revision of the tale genre and its
defining components. On the other hand, given the didactic orientation of this project,
we offer an innovation approach to education focused on the Hispanic American avant-
4
garde literature. This aspires to be an alternative that will fight the lack of motivation
towards literature that exists in the classrooms and also it will discover a more
experimental perspective to literature. Those purposes are carried on through an active
and participative methodology that comprehends the development of the different
learning skills such as the exploitation of diverse supports, the connections among
different artistic languages and the alternation of reasoning activities and a set of ludiccreative techniques. Taking into account the education situation, learning results should
ensure a significant improvement in the students who, through a concrete textual corpus
and a variety of activities, will discover a new and transgressive way to conceive
literature which will lead them to a better knowledge of reality, personal enrichment and
develop of their sensibility. El presente Trabajo de Fin de Máster pretende analizar y desvelar las posibilidades
didácticas que tiene el relato hispanoamericano de vanguardia. Por ello, este estudio se
articula desde dos vertientes principales que se interrelacionan. Por un lado,
realizaremos una primera parte de investigación en torno al fenómeno de vanguardia en
Hispanoamérica y los principales rasgos que caracterizan a los relatos de este
movimiento. En efecto, a pesar de que, como señalamos, vamos a ocuparnos de una
serie de relatos lúdicos y experimentales, nuestro cometido precisa, también, una
revisión acerca del género cuentístico y sus características definitorias. Por otro lado,
dada la orientación didáctica de este proyecto, ofrecemos una propuesta de innovación
educativa ―centrada en la escritura hispanoamericana de vanguardia― que tratará de
ser una alternativa para combatir la desmotivación por la literatura existente en las aulas
y descubrirá una perspectiva más experimental del hecho literario. Estos propósitos se
llevan a cabo mediante una metodología activa y participativa que integra el trabajo por
competencias, la explotación de distintos soportes, la interrelación de diferentes
lenguajes artísticos y la alternancia entre actividades de razonamiento y una serie de
técnicas lúdico-creativas. Con todo ello, la situación de aprendizaje resultante deberá
asegurar un aprendizaje significativo en los alumnos que descubrirán ―a través de un
corpus textual concreto y una batería de actividades― una visión transgresora de la
literatura en tanto que medio de enriquecimiento personal, desarrollo de la sensibilidad
y conocimiento de la realidad.