Show simple item record

dc.contributor.advisorRiera Quintana, Concepción
dc.contributor.authorFernández Solana, Jorgees_ES
dc.date.accessioned2018-05-09T07:50:37Z
dc.date.available2018-05-09T07:50:37Z
dc.date.issued2018es_ES
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/7327
dc.description.abstractThis study intends to understand the way in which ITC are integrated into the program of socio-educational support REMA, an Extremadura project destined to the enrolled students between 3º of Primary Education and 3º of ESO that present the educational disadvantages derived from social, cultural, economic and ethnic factors. In order to do this, after the selection of some centers in which such program was taught, classroom observations, interviews to the teachers and analysis of official documents were carried out. It is, therefore, an investigation with a noticeable qualitative character that shows the current scene on which the program is developed, expects to find out the role that new technologies play in it and identifies the advantages and difficulties found in the integration of ITC. Results show the digital interactive blackboard as the main technological element applied and reveal the low institutional support received by responsible teachers. The investigation also emphasizes that the students are skilled in the use of technology and feel strongly motivated by the use of ITC, although this is not very innovative, as a general rule.en
dc.description.abstractEste estudio tiene la intención de comprender el modo en el que las TIC se integran dentro del Programa de apoyo socioeducativo REMA, un proyecto extremeño destinado a alumnos matriculados entre 3º de Educación Primaria y 3º de la ESO que presentan desventajas educativas derivadas de factores sociales, culturales, económicos o étnicos. Para ello, tras realizar una selección de centros en los que se impartía dicho programa, se llevaron a cabo observaciones de aula, entrevistas a los docentes responsables y análisis de documentos oficiales. Se trata, por tanto, de una investigación con un marcado carácter cualitativo en la que se dibuja el escenario actual sobre el que se desarrolla el programa REMA y que pretende averiguar el papel que juegan en él las nuevas tecnologías e identificar las ventajas y dificultades encontradas en la integración de las TIC. Los resultados muestran que la PDI es el principal elemento tecnológico aplicado y revela el escaso apoyo institucional que reciben los docentes responsables. La investigación subraya también que el alumnado participante es hábil en el empleo de la tecnología y se siente fuertemente motivado por el uso de las TIC, aunque sea este, por regla general, poco innovador.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoes
dc.rightsLicencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional)es_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ESes_ES
dc.subjectTIC
dc.subjectInnovación educativa
dc.titleEl papel de las TIC en las aulas de refuerzo del programa apoyo socioeducativo "Rema" en Extremadura: Un estudio de casoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional)