• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Frequently Asked Questions
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
View Item 
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Psicología
  • View Item
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Psicología
  • View Item

Adicción a las TIC y adolescentes, en contexto familiar de riesgo

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Psicología
Complete registry
Show full item record
Author
Duran Brito, Andreina Ilioska
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/7382
Abstract
El mundo está inmerso en un vertiginoso proceso de “tecnologización” y esto repercute directamente en nuestros procesos y fenómenos sociales, dando lugar a una fragmentación y modificación del pensamiento humano y la inmersión en una nueva e incierta “sociedad líquida” (Bauman, 2007). Las TIC se han convertido en un importantísimo agente social para los seres humanos, a la altura de la familia y la escuela; y los adolescentes han resultado ser el grupo más vulnerable dentro de esta gran revolución. Esto ha creado nuevas situaciones problemáticas de adicción y dependencia a las TIC, comprometiendo la integridad de los individuos y sus relaciones personales, y constituyendo evidentes situaciones de riesgo para ambas partes. En este TFM se realiza un estudio piloto sobre esta problemática, con una muestra de 45 adolescentes, para conocer y evaluar su realidad, en función su edad y sexo, y para detectar índices de adicción entre algunos estudiantes del IES Marina Cebrián. Los datos se compararon con diversos estudios realizados de este ámbito. Los principales resultados obtenidos, confirmaron la existencia real de un riesgo elevado entre esta población adolescente, de estar sufriendo adicciones tecnológicas o estar en riesgo de padecerlas y se confirmó que el contexto familiar de los adolescentes podría estar contribuyendo a la adquisición de adicciones tecnológicas, entre otras razones, por el escaso control parental y el contexto sociocultural. Finalmente, se constataron altos porcentajes de tenencia de dispositivos en los adolescentes, y se confirmaron variaciones significativas en los usos, tiempos, experiencias y lugares dedicados a las TIC, por parte de estos adolescentes, en función de su edad y su sexo.
 
The world is living in a vertiginous "technologization" process, and it directly impacts on their processes and social phenomena, leading to a fragmentation and a modification of human thought and with the immersion in a new uncertain liquid society (Bauman, 2007). ICT have become a very important social agent for human beings, as important as family and school; and teenagers have proved to be the most vulnerable group within this great revolution. It has created some new problematic situations of addiction and dependence on ICT, compromising their personal integrity and relationships; and setting up an obvious situations of risk for both parts. For this TFM, we make a pilot test about this problem, with a 45 teenager’s sample, to know and evaluate their realities, according to their age and sex; and to detect addiction rates among some students of the IES Marina Cebrián. The obtained data were compared with several studies carried out in this area. The main results confirmed the real existence of a high risk among this teenage population, of suffering technological addictions or being at risk of suffering them and we confirmed that the family context of the adolescents could be contributing to the acquisition of technological addictions, among other reasons, due to the lack of parental control and the sociocultural context. Finally, we also confirmed the presence of high percentages of device ownership were found in adolescents, and significant variations in the uses, times, experiences and places dedicated to ICT, for this teenagers, according to their age and gender.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00