Meta-análisis de intervenciones positivas en la infancia y la adolescencia
Fecha
2018Resumen
Positive psychology is a new way of intervention based on subjective and hedonic well-being.
These interventions are relatively new, more so with young children and adolescents. This review is
focused on the effects of positive interventions in positive affect, negative affect, life satisfaction,
anxiety and depression. Our analysis found that the variables positive affect, negative affect, anxiety
and depression are more easily modifiable compared to life satisfaction. However, effect’s sizes are
medium. Intervention groups indicate better results than the control group. Some researches have
revealed variables that affect the effectiveness of interventions and that it would be appropriate to
review the design of future interventions. Future research should analyse what kind of activities would
be more effective in promoting well-being depending on the characteristics of participants. Las intervenciones de psicología positiva para promover el bienestar subjetivo son relativamente
recientes, aún más si van dirigidas a población menor de edad. Esta revisión quiso comprobar los
efectos de intervenciones positivas que incluían como medidas de resultado el afecto positivo, afecto
negativo y satisfacción vital siendo éstos indicadores de bienestar subjetivo; y la ansiedad y la
depresión como indicadores de malestar. Nuestro análisis encontró que las variables afecto positivo,
afecto negativo, ansiedad y depresión son más susceptibles de modificación en comparación con la
satisfacción vital. No obstante, los tamaños del efecto son medio – bajos. Los resultados indican
mejoras en los participantes de los grupos de intervención frente a aquellos que pertenecieron a los
grupos de control. A su vez, esta revisión ha puesto de manifiesto una serie de variables que afectan a
la eficacia de las intervenciones positivas, las cuales, sería adecuado revisar en el diseño de próximos
programas positivos