• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
View Item 
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación
  • View Item
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación
  • View Item

Análisis de la visión del profesorado y alumnado sobre la inclusión de las TICs dentro de las aulas

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación
Complete registry
Show full item record
Author
Rodríguez Reyes, Raquel
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22758
Abstract
La Revolución digital, o también conocida como la Tercera Revolución Industrial se ha caracterizado por una evolución rápida y continúa en comparación con el resto de revoluciones que ha vivido nuestra sociedad. Su carácter de renovación constante en términos de avances tecnológicos, generación de conocimientos y medios de la información ha dejado a nuestro sistema educativo tradicional obsoleto. Por ello, este estudio tiene como objetivo conocer el uso de las TICs dentro de las aulas de los diferentes niveles de la Educación Secundaria Obligatoria y los Ciclos de Formación Profesional de un centro educativo en concreto, los recursos disponibles en el centro, la formación que recibe el profesorado y los beneficios en los procesos de adquisición de conocimientos, y por otro lado, la opinión del alumnado sobre esta práctica en sus asignaturas. Para ello, se ha llevado a cabo una investigación con una metodología cuantitativa, en la que se ha empleado como técnica de recogida de datos de tres cuestionarios diferenciados entre el profesorado, el alumnado de la ESO y FP. En general, los resultados de esta investigación muestran que gran parte del profesorado emplea las TIC dentro de sus dinámicas de aula, pero como una herramienta de apoyo que dinamiza su metodología tradicional enfocada en el profesorado. Asimismo, ambos grupos de alumnos/as (ESO, y FP) muestran un gran interés en el uso de las TICs dentro de las aulas teniendo una perspectiva positiva hacia los beneficios que esto conlleva en sus procesos de enseñanza-aprendizaje.
 
The Digital Revolution, or also known as The Third Industrial Revolution has been caracterized by a fast and incessant evolution in relation to the rest of revolutions that our society has lived. Its character of constant renovation in terms of technological progress, development of knowledge and ways of information has left our traditional educative system completely obsolete. That is why; this study has as main objective to know the use of ICT in the classrooms from the different levels of Secundary Obligatory Education and vocational training within a concrete school, as well as, students and teachers’ opinion about the technological resources, teacher education and the advantages of this use for knowledge acquisition. For that, an investigation has been carried out with a quantitative methodology in which three different questionnaires, for teachers and students from Secondary Obligatory Education and vocational training, have been developed as the techniques of collecting date. In general, the investigation’s results show that most of teachers use ICT in their teachers’ dynamics but as a supportive tool which makes a bit different their traditional and expositive methodology. Furthermore, both students’ groups manifest a great interest in the management of the ICT within their classrooms having a positive perspective towards the advantages that it develops in their learning process.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00