Concordancing and the Teaching of the Vocabulary of Academic English
Date
2002Abstract
El proyecto descrito en este artículo ha utilizado el programa de concordancia Microconcord,
con el Microconcord Corpus of Academic Texts (1993) con el fin de ofrecer a aquellos alumnos
que no estén familiarizados con el lenguaje del discurso académico algunos de los elementos
más frecuentes y significativos del vocabulario del Inglés académico. El proyecto ha
desarrollado una serie de materiales para su uso en el aula y para el aprendizaje independiente,
indicado tanto para hablantes nativos de inglés como para estudiantes no nativos de
inglés. Los materiales abordan de forma detallada palabras muy frecuentes comunes a todos
los campos del aprendizaje académico, y no intentan incluir términos especializados o técnicos
asociados a disciplinas específicas. Los participantes en el proyecto están convencidos
del valor que tiene la concordancia en el desarrollo de materiales didácticos centrados en el
vocabulario y la gramática, y de la línea entre ellos. El presente artículo describe el enfoque
utilizado y examina la lógica de ese enfoque. The project described in this article has used the concordancing program, Microconcord,
with the Microconcord Corpus of Academic Texts (1993) to introduce students unfamiliar
with the language of academic discourse to some of the most important, frequent and
significant items of the vocabulary of academic English. The project has developed materials
for classroom use and independent learning intended for native speakers of English as
well as students of non-English speaking background. The materials deal in detail with
frequently used words which are common to all fields of academic learning, not attempting
to include specialized or technical vocabulary items associated with specific disciplines.
Those working on the project are convinced of the value of concordancing in the development
of teaching materials focusing on vocabulary and grammar and the line between
them. This article describes the approach used and deals with the rationale behind that
approach.