• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Instrumento de selección de videograbaciones para la formación docente

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
González Hernández, Carla
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/37925
Abstract
En el presente proyecto de investigación, se pretende dar respuesta a la pregunta: ¿con qué instrumento es posible realizar una reflexión eficaz de la actividad matemática observada en una videograbación? A través del análisis de diversas herramientas de observación existentes, como TEACH, Miradas que mejoran, Protocolo de observación en el aula y Matemáticas en el aula, se busca crear un nuevo instrumento que facilite la reflexión crítica y el mejoramiento de las prácticas docentes. El estudio está fundamentado por diferentes autores que defienden que la observación de aula se realiza por diversos propósitos, contextos y enfoques, los cuales se explicarán detalladamente a lo largo del documento. La investigación se centra en el propósito de la reflexión, a partir de las observaciones de videograbaciones de contextos cercanos e incluso propios, y en el enfoque de presentar una estructura con dimensiones descritas e indicadores, que son medibles u observables. El objetivo general del proyecto es diseñar un instrumento que permita a los docentes reflexionar sobre su práctica mediante la observación de videograbaciones de sus clases. Para lograr esto, se han establecido varios objetivos específicos, incluyendo el análisis comparativo de herramientas de observación existentes y el diseño de una herramienta específica para la enseñanza de las matemáticas.
 
This research project aims to answer the question: with what instrument is it possible to carry out an effective reflection of the mathematical activity observed in a video recording? Through the analysis of various existing observation tools, such as TEACH, Miradas que mejoran, Protocolo de observación en el aula and Matemáticas en el aula, the aim is to create a new instrument that facilitates critical reflection and the improvement of teaching practices. The study is based on different authors who argue that classroom observation is carried out for different purposes, contexts and approaches, which will be explained in detail throughout the document. The research focuses on the purpose of reflection, based on the observations of video recordings from close and even own contexts, and on the approach of presenting a structure with described dimensions and indicators, which are measurable or observable. The overall aim of the project is to design an instrument that enables teachers to reflect on their practice by observing video recordings of their classes. To achieve this, several specific objectives have been set, including the comparative analysis of existing observation tools and the design of a specific tool for mathematics teaching.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00