• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Ruptura familiar y rendimiento escolar de los niños y niñas

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Pedagogía
Complete registry
Show full item record
Author
Reyes Reyes, María José
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/37951
Abstract
El presente proyecto de investigación analiza la relación entre la ruptura familiar y el rendimiento escolar en niños y niñas en edades comprendidas entre 7 y 12 años. La ruptura familiar, definida como el divorcio, separación o ausencia de al menos uno de los padres en el hogar, es un suceso significativo que puede afectar a diferentes factores del desempeño escolar de los niños y niñas. Para ello, se han realizado entrevistas a diferentes docentes de las islas de Fuerteventura y Tenerife con el objetivo de investigar en qué medida la ruptura familiar influye en el rendimiento escolar de los niños y niñas. Se estudian factores familiares, psicológicos y emocionales asociados con la ruptura familiar que podrían conllevar a cambios en el rendimiento escolar. Para llevar a cabo el estudio, se utiliza un enfoque cualitativo a través de entrevistas semiestructuradas de carácter individual para recoger en profundidad información de las docentes que ayuden a comprender mejor las experiencias personales y la visión subjetiva de la ruptura familiar en el entorno escolar. A través de este estudio se observa la relación que existe entre una situación complicada como es la ruptura familiar con el desarrollo educativo de los menores conociendo los factores más influyentes como son la atención, la participación, la relación con sus compañeros y sobre todo, su estabilidad emocional.
 
This research project analyzes the relationship between family breakdown and school performance in boys and girls between the ages of 7 and 12. Family breakdown, defined as divorce, separation or absence of at least one of the parents in the home, is a significant event that can affect different factors in the school performance of boys and girls. To this end, interviews have been carried out with different teachers on the islands of Fuerteventura and Tenerife with the aim of investigating to what extent family breakdown influences the school performance of boys and girls. Family, psychological and emotional factors associated with family breakdown that could lead to changes in school performance are studied. To carry out the study, a qualitative approach is used through individual semi-structured interviews to collect in-depth information from the teachers that helps to better understand the personal experiences and subjective vision of family breakdown in the school environment. Through this study, the relationship that exists between a complicated situation such as family breakdown and the educational development of minors is observed, knowing the most influential factors such as attention, participation, relationships with peers and, above all, their emotional stability.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00