La enseñanza de la filosofía: ¿Historia de la filosofía o filosofar?
Autor
Hernández Mora, TomásFecha
2018Resumen
The central pedagogical question about teaching philosophy has been formulated as: to teach
history of philosophy or to teach "philosophizing"? The answer to this important question has
supposed an alignment in one or another position from Kant and Hegel to the present, giving
rise to a fundamental debate about the nature of teaching philosophy. The purpose of this
Master’s Thesis is give account for such debate by analyzing the most recent positions and their
impact on the current conception of teaching philosophy (and, therefore, on its practice). It also
is addressed the origins of the debate and defends our own vision about it. La cuestión pedagógica central acerca de la enseñanza de la filosofía ha sido formulada como:
¿enseñar historia de la filosofía o enseñar a “filosofar”? La respuesta a esta importante cuestión
ha supuesto un alineamiento en una u otra posición desde Kant y Hegel al presente, dando lugar
a un debate fundamental acerca de la naturaleza de la enseñanza de la filosofía. El objetivo de
este Trabajo de Fin de Máster es dar cuenta de tal debate, analizando las posiciones más
recientes y su repercusión en la concepción actual de la enseñanza de la filosofía (y, por tanto,
en su práctica). Se atiende también a los orígenes del debate y se defiende una visión propia
acerca del mismo.