CLIL through Project Based Learning (PBL)
Date
01/06/2022Abstract
Through the completion of this Master's Degree work, an attempt has been made to put into vogue
the importance of putting into practice innovative methodologies in the teaching of CLIL content,
where students learn in an experiential way and are the protagonists of a real learning that allows
you to be a competent student in any real communicative situation. To carry out certain activities,
certain thinking routines have been taken as a reference, which provide us with support to locate the
development of certain items or concepts through small graphic organizers, and which also serve as
support for pupils to organise their ideas and thoughts . On the other hand, they are an ideal
instrument for teachers when selecting the different activities.
By means of the survey carried out with 6th grade students in Social Science project Exploring
Europe otherwise, we have been able to measure the degree of satisfaction of the students regarding
the relationship between the degree of acquisition of the content and the language. The importance
of carrying out innovative and motivating activities in CLIL has been observed, providing these the
perfect environment for the development of different language skills. A través de la realización de este Trabajo Fin de Máster se ha tratado de poner en boga la
importancia de la puesta en práctica de metodologías innovadoras en la enseñanza de contenidos
CLIL, donde el alumnado aprenda de forma de forma experiencial y sea el protagonista de un
aprendizaje real que le permita ser un alumno competente en cualquier situación comunicativa real.
Para la realización de ciertas actividades se han tomado como referencia determinadas rutinas de
pensamiento, que nos proporcionan apoyo para situar el desarrollo de ítems o conceptos a través de
pequeños organizadores gráficos, y que además sirven de soporte al alumnado para organizar sus
ideas y pensamientos. Por otro lado, son un instrumento idóneo para el profesorado a la hora de
seleccionar las diferentes actividades.
Mediante la encuesta realizada al alumnado de 6º de Primaria sobre la realización del proyecto de
Ciencias Sociales Explorando Europa de otra forma hemos podido medir el grado de satisfacción de
los alumnos en cuanto a la relación del grado de adquisición de los contenidos y la lengua. Se ha observado la importancia de realizar actividades innovadoras y motivadoras en CLIL,
proporcionando estas el entorno perfecto para el desarrollo de las diferentes destrezas idiomáticas.