Design of situated cognition tasks for primary education
Author
Marrero Verde, JohannaDate
2022Abstract
This Final Master's Degree work consists of a documentary review of important aspects
related to Cognition and the role it plays during the learning process in Primary Education, in
this case, of a second language in the subjects where the CLIL perspective is implemented. In
addition, two theories are explored in greater depth to learn more about how the brain works
in different contexts and situations, focusing on the school and the teaching-learning process.
The next aspect that is developed is a bank of activities for different levels and subjects of
Primary Education that deal with the CLIL perspective. It analyses what aspects and
adaptations have been used, relating it to all the documentary information indicated and what
objectives are intended to be achieved with these activities.
To conclude, a final reflection is made on all the work done above and what impact it can
have on the way of teaching in this CLIL perspective and the positive effects it would have in
the short and long term on the students.
Keywords: cognition, CLIL, primary education, motivation, situated cognition theory,
cognitive load theory, design, tasks, teaching, learning, benefits. Este Trabajo de Fin de Máster, consiste en la revisión documental sobre aspectos importante
relacionados con la Cognition y el papel que juega durante el proceso de aprendizaje en
Educación Primaria, en este caso, de una segunda lengua en las asignaturas donde están
implementadas la perspectiva AICLE. Además, se profundiza sobre dos teorías para conocer
en mayor profundidad como trabaja el cerebro ante diferentes contextos y situaciones,
enfocadas en la escuela y en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
El siguiente aspecto que se desarrolla es, un banco de actividades para diferentes niveles y
asignaturas de Educación Primaria que tratan con la perspectiva AICLE. Analizando qué
1
aspectos y adaptaciones se han empleado, relacionándolo con toda la información documental
señalada y qué objetivos se pretenden conseguir con estas actividades.
Para concluir, se realiza una reflexión final sobre todo el trabajo realizado anteriormente y
qué impacto puede tener en la forma de enseñanza en esta perspectiva AICLE y sus efectos
positivos que tendrían en corto y largo plazo en los estudiantes.
Palabras claves: cognición, AICLE, educación primaria, motivación, teoría cognición
situada, teoría de la carga cognitiva, diseño, actividades, enseñanza, aprendizaje, beneficios.